Podczas dwóch dni szkoleń omówiliśmy zagadnienia z zakresu prawa pracy, takie jak Kodeks Pracy, rodzaje umów o pracę, sposób ich zawierania i kiedy. Jaka jest odpowiedzialność cywilna i karna osób na stanowiskach kierowniczych? Jaka jest specyfika zatrudniania cudzoziemców, ich tytuły pobytowe i pozwolenia na pracę. Procedury legalizacji i jaka jest odpowiedzialność karna za nielegalne zatrudnienie. Poruszyliśmy również kwestię mobbingu w miejscu pracy, jak go rozpoznać i jak zidentyfikować mobbera, a także kwestie dyskryminacji i jak jej przeciwdziałać. Drugiego dnia poruszyliśmy temat roli pracodawcy w budowaniu godnej pracy dla migrantów. Wskazaliśmy, czym jest godna praca, jakie są główne wyzwania i co możemy zyskać dzięki zwiększeniu dostępu do godnej pracy dla migrantów.
W grupie związkowej na warsztatach omówiliśmy najważniejsze aspekty związane z kształtowaniem systemu prawa pracy w miejscu pracy, z punktu widzenia kwestii godności w pracy. Omówiono zagadnienia kształtowania wewnętrznych przepisów prawa pracy w przedsiębiorstwach, w tym rolę związków zawodowych w ich tworzeniu. Podkreślono znaczenie, jakie należy przywiązywać do kształtowania zasad współżycia społecznego w ramach określania podstawowych obowiązków pracodawcy i pracownika. Kwestia wpływu systemu wynagradzania i przyjętej organizacji czasu pracy na motywację pracowników była szeroko dyskutowana.
Szczególną uwagę zwrócono na negatywne aspekty zatrudnienia, takie jak mobbing, dyskryminacja i nękanie.
Naszym zdaniem szkolenie spełniło założone cele.
Po pierwsze: eksperymentalne połączenie grupy pracodawców i związkowców w jednym miejscu okazało się sukcesem. Stanowiło to dodatkową platformę wymiany doświadczeń i poglądów.
Po drugie: połączenie w jednym miejscu trenerów z zakresu tzw. kompetencji miękkich i twardych dało całościowe podejście do omawianych zagadnień. Widzowie mogli odnieść wrażenie kompleksowej dyskusji na ten temat.
Aktywność i otwartość słuchaczy oceniamy bardzo wysoko. Jesteśmy przekonani, że uczestnicy opuścili szkolenie z dużą ilością cennych informacji do dalszego wykorzystania w swoich organizacjach.